ALFA ROMEO GIULIA SPRINT 1963
(AR354065)
____________________________________________________________________________________________________
Bilder
utsida
höger dörr
baklucka
bagageutrymme
motorrum
under
inredning m.m.
Åter en törnrosasömn för Giulia
Det blev inte mycket gjort i år tyvärr och så plötsligt var det dags att tänka på vinterförvaringen. Giulia är i gott sällskap i vart fall.
Några utflykter blev det under sommaren. Men, av det lugnare slaget. Inget för en gammal rallybil.
Gärdesloppet, Prins Bertil Memorial - KAK:s Kappkörning, den 3 juni 2012
Efter bärarmsproblem kom bakaxelproblem. In till AR Bil igen. De fixade det. Toppenkillar!
Gärdesloppet så ...
Det var regn, men en massa fina bilar. Kul att se Jörgen Perssons Giulietta där i år igen!
Johan
Resultatet då? Mmmm ... Inte så bra som man hoppats. Men bättre än året innan i alla fall.
49 Christina von Schinkel KAK-1979 - Porsche 1:59,882 6:08,849 0:01,033 10:21,640 0:02,791 14:31,841 0:00,201 0:04,025
41 Peter Fixell KAK-1959 - M.G MGA 0:19,982 4:30,772 0:00,790 8:37,370 0:03,402 12:47,194 0:00,176 0:04,368
40 Åke Gravestam KAK-1965 - Lotus Elan S2 0:00,000 4:12,375 0:02,375 8:21,647 0:00,728 12:33,735 0:02,088 0:05,191
46 Anders Annergård KAK-1971 - SAAB V4 1:22,185 5:31,065 0:01,120 9:44,202 0:03,137 13:53,048 0:01,154 0:05,411
48 Mats Månsson KAK-1974 - M.G MGB GT V8 1:40,889 5:45,368 0:05,521 9:55,351 0:00,017 14:04,936 0:00,415 0:05,953
42 Henrik Paulander KAK-1963 - Alfa Romeo Giulia Sprint 0:39,086 5:03,619 0:14,533 9:21,439 0:07,820 13:29,067 0:02,372 0:24,725
44 Jan-Erik Mases KAK-1965 - Ford Cortina GT 1:00,145 5:22,148 0:12,003 9:36,607 0:04,459 13:38,018 0:08,589 0:25,051
Nästa år? Den som lever får se ...
____________________________________________________________________________________________________
Antalet tävlingstillfällen för året reducerade till ett enda!
Problem med bilen och svårighet att få en kartläsare/andreförare gör att bara en tävling verkar bli av. Det gör också att man funderar på om det är värt det.
Fästet för bärarmen vänster bak brast. Inte rost, utan försvagad metall av hård körning. Jag hörde av Giulietta-kännare i USA att detta är vanligt och att man ofta förstärker fästena i förebyggande syfte, eftersom resultatet av ett brott vid fel tillfälle kan bli ödesdigert. Alltid lär man sig något. Nu är det svetsat och förstärkt.
Men, KAK:s kappkörning den 3 juni borde kunna genomföras.
____________________________________________________________________________________________________
Omkromad och lagad bakre kofångare
Så fick jag hem den helrenoverade bakre kofångaren. Den får resten av bilen att se rätt nedgången ut faktiskt. Verkligen oerhört väl utfört arbete. Så skulle den bara sättas ihop och monteras på.
Efter en ovanligt kort vintersömn startade Giulia på första försöket och gick som en dröm. Besiktning om ett par dagar och innan dess måste helljuset fixas.
____________________________________________________________________________________________________
Förberedelser inför säsongen 2012
Hjälm och kängor inköpta hos TrendAB i Nykvarn.
Anmälan inskickad till SVK-Pokalen i Västerås, den 26 maj, och till KAK:s kappkörning i Stockholm, den 3 juni.
Startlista KAK:s kappkörning:
|
|
|
|
Nr |
År |
Fordon |
Förare |
40 |
1958 |
M.G. MGA 1500 |
Ralph Björklund |
41 |
1959 |
M.G. MGA. |
Peter Fixell |
42 |
1963 |
Alfa Romeo Giulia Sprint |
Henrik Paulander |
43 |
1963 |
SAAB |
Peter Wallenberg Jr |
44 |
1965 |
Ford Cortina GT |
Jan Mases |
45 |
1969 |
Fiat Dino Spider |
Kenneth Svedbom |
46 |
1971 |
SAAB V4 |
Anders Annergård |
47 |
1972 |
De Tomaso Pantera |
Lars Bodin |
48 |
1974 |
M.G. MGB GT V8 |
Mats Månsson |
49 |
1979 |
Porsche |
David von Schinkel | |
|
Inbjudan till SBOK-rundan den 19 maj i Strängnäs-trakten, som arrangeras av Södertörns Bilorienteringsklubb, har just publicerats. Ska försöka att delta i den med.
____________________________________________________________________________________________________
Two tone till säsongen 2013 kanske?
Lacken är sliten på Giulia. Visserligen kan den ju få vara det på en rallybil som körs i full fart på grus, vilket snabbt sliter på lacken i alla fall.
Emaljmärket jag fått tag på ska förresten fästas i de två hålen på bilden.
Et voilà:
Efter ett inslag i programmet Gran Turismo på TV8 har jag börjat fundera på om s.k. foliering kan vara en smart väg att byta färg utan att kräva perfektion.
I boken Alfa Romeo Giulietta av Angelo Tito Anselmi (2004, Giorgio Nada Editore, Milano) skrivs om och finns bilder på den Alfa Romeo Giulietta Sprint som kördes av argentinaren Oscar Caballen och Ottavio Guarducci i Mille Miglia 1955. Deras Sprint är tvåtonslackerad!
Frågan är bara vilka färger bilen hade. Det framgår inte av svartvita bilder och jag har inte hittat andra bilder eller uppgifter. Nyligen hittade jag emellertid bilden nedan.
Bakom den ljusa Giulietta Spidern syns en Giulietta Sprint i tvåtonslackering som skulle kunna vara samma kombination som på Caballens Sprint 1955. Snyggt är det i vart fall och skiljer sig lite från alla röda Alfor. Vi får se hur det blir. (Bilden från www.giulietta.com.)
____________________________________________________________________________________________________
Nytt emaljmärke till bakluckan på Giulia Sprint, januari 2012
Nytt emaljmärke till bakluckan fick jag efter långt sökande tag på hos OKP Parts and Engineering i Tyskland. Läckert!
Övrigt: Bakre kofångaren är nu hos Stockholms Metallsliperi AB i Skogås.
____________________________________________________________________________________________________
Giulia i -8 C i januari 2012
Klarar det lika bra som vilken Amazon som helst! Giulietta/Giulia-serien är för det mesta robust och pålitlig.
Lite slippin' and slidin' var kul med! Sen in i garage för vintersömn. I gott sällskap som synes.
____________________________________________________________________________________________________
En provkörning på Djurgården efter att nya dämpare (Koni) monterats - November 2011
När Giulia kördes i Midnattssolsrallyt 2010 slogs främre högra stötdämparen av. En Volvo-dämpare svetsades fast i all hast. Den nya dämparen var ett provisorium och hade den egenheten att den "hoppade ur" ibland, vilket fick bilen att gira kraftigt åt höger.
Det tog 8 månader att få en uppsättning nya stötdämpare. Koni. De väntar tydligen med att tillverka ett parti till dess att det finns tillräckligt många order. Nåja, till slut kom de. Jättefina! Tack CC-Motors och AR-Bil!
Jag var också tvungen att byta från lättmetallfälgarna med rallydäck till plåtfälgar med dubbfria vinterdäck (!), då jag såg att lättmetallfälgarna hade fått sig en kyss så att en av dem hade spruckit och behövde lagas. En annan av fälgarna hade en rejäl buckla. Att köra med dessa var inte direkt tillrådligt. Men, det var ju ett tecken på att bilen gått för fullt under Midnattssolsrallyt året innan. Bra hjälp fick jag av IDH Wheels på Grevgatan i Stockholm och av INTERA i Skogås som lappade ihop fälgarna.
Tillbaka vid Biskopsudden, där Gärdesloppet kördes fem månader tidigare. Bakre kofångaren av för omkromning. Ser litet "raceigt" ut.
Ett (ärrat) konstverk!
____________________________________________________________________________________________________
Grenserallyt 2011 - September 2011
Efter besvikelse med rallyt Sockn'a runt och Krutracet var det meningen att Grenserallyt i Trollhättan skulle bli en kul säsongsavslutning.
Det är lång väg att köra till Trollhättan en fredagskväll, men inget avskräcker en sann billtok så det var bara att köra. Bilen gick fint och Johan och jag såg fram emot en tuff heldagstävling med internationellt motstånd.
Men, men, men .... i Laxå stannade vi för en bensträckare och sedan startade inte Giulia. Vi försökte allt vad vi kunde komma på, men till sist gav vi upp och tog in på Laxås enda hotell.
Dan efter startade bilen, men gick inte att starta om den var varm. Omöjligt att köra tävlingen såklart. Så det blev hem till Stockholm igen. För det verkar vara dit Giulia längtar ....
Det blev en lång paus utanför Arboga ... Soligt väder var det i vart fall, men vi sken väl inte ikapp med solen precis.
Är hon inte litet väl låg för rallykörning? Race-fjädringen inköpt från England -- från Classic Alfa -- kanske är lite väl korta?
Notera också fälgarna, som är vanliga plåtfälgar med dubbfria vinterdäck, till skillnad från lättmetallfälgarna med rallydäck som satt på tidigare. Bäst att skona de dyra rallydäcken när man kör mycket landsväg.
Hem kom vi i varje fall till sist. Och till AR-bil ...
____________________________________________________________________________________________________
Sommarbilder 2011 - Juli 2011
Giulia bland raukarna i sommarsolen. (Trist buckla från depån i Köping bakom höger fram.)
I tryggt förvar samt med yngre släkting från 2007.
Bilen med på Suixtils hemsida i Escuderia Suixtil. Lite kul!
____________________________________________________________________________________________________
Bentley Rally Sweden juni 2011
KAK bjöd in sina medlemmar att vara med vid en kappkörning arrangerad av Bentley Rally Sweden. Deltog i evenemanget gjorde ett tjugotal imponerande W.O. Bentleys från sent 1920- tidigt 1930-tal.
Jag åkte dit i min Giulia, som trots allt fick en del uppmärksamhet. Men, evenemanget var brittiskt, väldigt brittiskt.
Det var en fantastisk sommardag och ett mycket lyckat evenemang! En av sommarens höjdpunkter.
Film: http://www.youtube.com/watch?v=xH1RrbXYyy0
____________________________________________________________________________________________________
Gärdesloppet - KAK:s kappkörning den 29 maj 2011
En dröm sedan länge är att delta i det evenemang för klassiska bilar som äger rum på hemmaplan, Gärdesloppet. Men, deltagande kräver en intressant bil. Med Alfa Romeo Giulia Sprint har jag det och kan delta i klassen för bilar med tävlingshistoria som är äldre än 30 år gamla.
Det regnade på morgonen och hela förmiddagen. Men, för en biltok var det ändå otroligt kul att gå omkring och titta på hundratals bilar i Galärvarvsparken innan vi åkte kortege runt Stockholms innerstad.
Giulia och jag var bland de första på plats. Kanske fanns det någon eller några bilar som var läckrare än Giulia...
1. I depån. SAAB 92 Monte Carlo och Jaguar E-type 4.2 som grannar. 2.En fin Giulietta Sprint som tävlade mot en räcka 356:or i en annan klass. 3.Fanns fler Alfor. Riktig racer som var i vår klass. Man kan ju undra hur den trivdes på tävlingssträckans blandade underlag, bl.a. jord!
I tidningen Gran Turismo gjordes reklam för biltävlingskläder av klassiskt snitt, som bl.a. Joakim Bonnier hade på sig (han körde Alfa Giulietta i början av sin karriär), Suixtil. Jag köpte några plagg och klistrade dit deras snygga logo på Giulia.
Men, men, men ...
KAK kappkörning
2011
KAK kappkörning Banlängd 2437 Idealtid 4:10,00 Hastighet 35,09
Nr Namn Fordon Starttid Varv 1 Diff + Diff - Varv 2 Diff + Diff - Varv 3 Diff + Diff - Resultat
49 Mats Månsson KAK - 1974 - M.G. MGA GT V8 2:31,662 6:41,437 0:00,225 10:51,709 0:00,272 15:01,053 0:00,656 0:01,153
46 Anders Annergård KAK - 1971 - SAAB V4 1:46,466 5:57,178 0:00,712 10:06,849 0:00,329 14:19,427 0:02,578 0:03,619
48 Mikael Gripenstedt KAK - 1972 - Rover 3500 2:15,694 6:22,481 0:03,213 10:30,305 0:02,176 14:40,722 0:00,417 0:05,806
47 Kalle Grundel KAK - 1972 - Alfa Romeo Bertone R 2:02,784 6:11,673 0:01,111 10:24,249 0:02,576 14:31,683 0:02,566 0:06,253
45 David von Schinkel KAK - 1971 - Porsche 1:30,834 5:37,810 0:03,024 9:55,248 0:07,438 14:05,580 0:00,332 0:10,794
39 Sören Huzelius KAK - 1962 - Triumph TR 3B 0:00,000 4:23,248 0:13,248 8:38,587 0:05,339 12:56,537 0:07,950 0:26,537
44 Kenneth Svedbom KAK - 1969 - Fiat Dino Spyder 1:17,423 5:26,937 0:00,486 9:53,843 0:16,906 13:53,824 0:10,019 0:27,411
43 Axel Grapengiesser KAK - 1969 - Corvette Singray Cab 1:03,521 5:24,849 0:11,328 9:52,545 0:17,696 13:53,719 0:08,826 0:37,850
22 Thomas Hedberg KAK - 1969 - Jaguar E-type 0:44,795 5:22,399 0:27,604 9:48,683 0:16,284 13:52,045 0:06,638 0:50,526
41 Henrik Paulander KAK - 1963 - Alfa Romeo Sprint 0:31,152 5:19,121 0:37,969 9:42,259 0:13,138 13:49,112 0:03,147 0:54,254
40 Arne Andersèn KAK - 1962 - SAAB Sport 0:15,365 5:16,063 0:50,698 9:38,499 0:12,436 13:28,497 0:20,002 1:23,136
Vi kom näst sist i klassen. Illa. Men, vi kunde inte köra om SAAB:en framför och de hade missuppfattat idealtiden. inget att göra annat än att köra in de 25 sekunder man har som avstånd.
Men, nästa år ... Då!
____________________________________________________________________________________________________
Rally 9 april 2011: Sockn'a runt, Kolsva MS
Nu skulle Alfan äntligen luftas. Hårdare fjädring, ny kylfläkt!
Kartläsare måste man ha. Johan är både en gammal kompis och en noggrann kartläsare.
Allt klart? Jo, men nu hade bromsljuskontakten gått sönder och vi klarade inte besiktningen. Ingen stor grej att byta, men det gick inte att få tag på en på 15 minuter. Suck ...
Men, vi körde en del av banan utom tävlan på trevliga vägar genom vacker natur och kommer tillbaks nästa år.
Vinnarna:
Depån innan inspektionen MGB GT V8 Peugeot 205 GTi
____________________________________________________________________________________________________
Alfa Romeo Giulia Sprint 1963 (tillv. -62) köpt i Danderyd den 6 september 2010
Hemma! En sann dröm!
AR 354065
____________________________________________________________________________________________________
Tidigare tävlingshistoria för Alfa Romeo Giulia Sprint 1963
Sommaren 2010 deltog Giulia i Midnattssolsrallyt med Dackevall som förare och Olausson som kartläsare. (Foto: www.friafotografer.net) Ekipaget kom tvåa i klassen 1300-1600 cm3. Snyggt jobbat!
Bilder från Midnattssolsrallyt 2010 ur tidningen Gran Turismo (nr 7/2010); Fotograf Peter Gunnars.
Lite härliga actionbilder tagna av Åke (www.fotogubben.eu) under Midnattssolsrallyt 2010.
Finns film från specialsträckor där Giulia stormar fram:
SS12: http://www.youtube.com/watch?v=VGKmKJ8EJjA&feature=related
SS 15: http://www.youtube.com/watch?v=cf3i3u6q-ck
29 maj 2010; Gunnar och Matilda Dackevall i Midnattspecialen arrangerad av Skepptuna MK (4:a i sin klass).
Tidigare deltog bilen i tävlingsserien Rallyklassikerna med dåvarande ägaren Bernt-Inge Johansson.
|
|