paulander.se © 2008 

 

DIVERSE BILRELATERADE HÄNDELSER

 

Gärdesloppet 18 maj

 

  

 

Maserati 100 år

    

  

  

  

 

Starten ...

 

 

Porsche 911 50 år på Autoworld Bruxelles

 

Januari 2014

 

 

  

  

 

 

  

  

  

  

  

  

 

 

Gärdesloppet 26 maj 2013

 

Gärdesloppet 2013 blev en blöt historia, och det berodde dessvärre inte på ett överflöd av Champagne. Men, som vanligt kom en massa fina bilar och det var god stämning. Jag och co-driver Wilhelm hade kul när vi körde Giulietta Spider utan tak i spöregn, trots allt.

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

 

 

Hårt arbete 1:a maj 2013

 

Testkörde en S-Klasse tillsammans med Ola.

 

  

 

Otroligt skön långfärdsbil. Den känns betydligt mindre än vad den är när man ska parkera eller ta sig fram i tät stadstrafik. Synd att man troligen aldrig kommer att äga en.

 

 

 

Farväl till Porsche, april 2013

 

Efter tre timmar på blocket.se blev 911:an såld. Litet vemodigt. Men, om man inte har tid att använda bilen så är det nog det bästa.

 

  

 

Rétromobile, Paris, 2013

 

Retromobile är tillsammans med Essen-salongen troligen den bästa salongen för klassiska bilar. Den äger rum varje år i Paris och jag har aldrig lyckats ta mig dit förr. Men, i år fick möjligheten till ett kort besök. Det var helt fantastiskt! Så många fina bilar! Så mycket reservdelar och automobilia i allmänhet och en sån stämning. Riktigt kul!

 

Franska bilar i förgrunden för min spaning. Självklart tycker jag. Men, en del annat kom med också. Alfa Romeo såklart.

 

Först de franska då:

 

   

 

Delahaye, Voisin, Hotchkiss

 

och sedan Delahaye, Darmont ... 

 

  

 

Men det fanns nyare modeller med: Facel Vega och Citroën t.ex.

 

 

 

Jaha, men de sportiga modellerna då? Alpine och Matra fångade mitt öga. Och det fanns en massa Alpne A110!

 

    

 

 

Och så Matra!

  

 

Så till Alforna!

En Giulietta Sprint Zagato Conrero

 

  

 

Och en Alfa Romeo BArchetta Sport Conrero 1953. HAde aldrig hört talas om den tidigare. Riktigt tuff!

 

  

 

  

 

Sedan an fin TZ! Och bakom den ... en Fin Giulietta Sprint Speciale.

 

  

 

Men vad är det här?! Fick inte tid att tala med ägaren. Har aldrig sett modellen. Alfa Romeo Abarth stod det på den.

 

  

 

En del fina äldre och helt ouppnåeliga Alfor kunde man få njuta av med.

 

 

 

Lite annat smått och gott.

 

     

 

Och mer ...

 

     

 

Och mer ...

 

     

 

Salon de l'Automobile, Bruxelles, Janvier 2013

 

  

 

Jaguar. Gammal mot nya F-type.

 

 

 

BMW:s framtidsvisioner.

 

 

Batmobile?

 

 

 

En del gillar Opel. Opel Adam närmare bestämt.

 

 

Vilken är bäst? Renaults är cool ...

 

  

 

Mumma!

 

 

 

Ny Lexus

 

 Peugeot 208 GTi!

 

 

Gran Turismo, Nacka-mässan, november 2012

 

Kul att ha tid att gå på mässan. En massa fina bilar såklart och lite annat med. Men, allför många nya bilar för min smak. Och så bara en enda Alfa ...!

 

 Välkommen! Nya Mclaren.

 

 Ferrari-kopia   Mclaren Sr

 

   

 

SS = Jaguar                                                                Austin Healey-klubbens monter                                Ny Mog

 


   

 

                                                                                                                                                                    Ewy Palms vinnar-Merca

 

   

 

Ferrari                                                                         Aston Martin                                                               Ferrari

 

   

 

Ford GT40                                                                   Ford GT40                                                                    Marcos med Le Mans-historia

 

   

 

Italienskor: Maserati                                                    Enda närvarande Alfa Romeo

 

   

 

 

Ferrari 275 GTB med diger tävlingshistoria får avsluta.

 

Sommar 2012

 

 

 Vinddriven Alfa? Javisst!

 

 Så fint skick, så kul att köra. Men, tiden räcker inte till.

 


Gärdesloppet, den 3 juni 2012

 

Jag deltog med Alfa Romeo Giulia Sprint 1963. Litet blött, men mycet folk och kul ändå.

 

   

 

   

 

   

 

   

 

                 

 

 

____________________________________________________________________________________________________

 

Porsche-tur i soliga maj 2012

 

 

 

 

____________________________________________________________________________________________________


Porsche-morgon april 2012

 

Tidig morgon och en sväng i en svart 911. Klassiskt!

 

Och NOY är en njutning att köra!

 

____________________________________________________________________________________________________


 WV "barn find" april 2012

 

Största behållningen på den här sommarhusvisningen?

 

 

Det är något speciellt med gamla charmiga bilar som har fått stå. De verkar bara bli bättre, imagemässigt vill säga.

 

____________________________________________________________________________________________________


 

Porschen besiktigades

 

Ser fint ut tycker jag:

  

 

____________________________________________________________________________________________________


 

Porsche-träff vid Tidö slott den 6 juli 2011

 

För en gångs skull hade jag tid att ägna mig år min och Wilhelms Porsche 911. Bilen gick mycket fint hela vägen till Västeråstrakten och det var en ren njutning att köra 911:an med den nyrenoverade motorn och de nyrenoverade bromsarna.

 

Tidö slott med park och leksaksmuseum är ett fint utflyktsmål även utan bilträff. Men, nu hade en hel del Porschar hittat dit och främsta dragplåstret var de två 911:or som förberetts Team Tidö för att delta i Midnattssolsrallyt senare i juli samma år.


 

 

Slottet

 

 Team Tidös 911:or.

 

 

 

 

 

 Och så den läckraste bilen...

 

Det var en lyckad sommarkväll! Jag gör gärna om utflykten igen sommaren 2012.

 

____________________________________________________________________________________________________

 

Farväl till Triumph Spitfire Mk III - augusti 2010


Jag köpte Spitfiren i Vasastan i Stockholm i maj 1989 för de pengar jag hade fått efter att ha gått ut reservofficersutbildningen. Jag hade mycket roligt med den fram till 1994, då jag flyttade utomlands. Därefter stod den mest still med undantag för några mil varje sommar på Gotland.

 

Spitfiren krävde en hel del åtgärder för att komma i bra skick och jag ville egentligen ha en rallybil. Jag bestämde mig för att sälja den och fick den såld i augusti 2010.

 

a  

Ledsamt att se den rulla iväg, men det kändes helt rätt.

 

Sedan kunde jag köpa Alfa Romeo Giulia Sprint i september 2010 (se separat flik).

 

____________________________________________________________________________________________________

 

Bilsalong i Bryssel, januari 2010

 

Ola och jag besökte Salon de l'Automobile i Bryssel. Det är ingen av de större salongerna, men de flesta tillverkare är med och har rätt ambitiösa satsningar.

 

 Le Palais ... är från förkrigstiden och sevärt i sig.

 

  

 

 

 

  

 

  

 

  

 

Alfa såklart! 8C Spider hade just presenterats.

 

 

  

 

SAAB satsade för fullt med nya fina 9-5:an. Men, ingen vågade väl lägga en order.

 

 

  

 

BMW:s futuristiska skapelse var där. Tydligen ska den i produktion i någon sorts form.

 

 

 

 

Helt färsk var nya lilla Ferrarin, och den ser fin ut i gult tycker jag. Rätt stort steg designmässigt från föregångaren.

 

 

 

 

Måsvingen var rätt färsk och hade nästan ett eget rum.

 

____________________________________________________________________________________________________

 

Belgienpremiär för Lancia Delta, den 25 april 2008

 

 

Jag och min son besökte premiärvisningen av Lancia Delta i Bryssel den 25 april 2008.

 

Presentationen var relativt liten, med ett fåtal inbjudna och ett tält med plats för en bil. En crème-färgad med svart tak och svart läderinredning. Läckert att våga sig på tvåtonslackeringar!

 

Den pris- och tillvalslista som fanns att tillgå gäller från och med den 1 april, men de första leveranserna blir först i sommar någon gång.

 

De motorer som erbjuds i nuläget är följande:

Bensin: 1.4 TurboJet 120 hk och 1.4 TurboJet 150 hk.

Diesel: 1.6 MultiJet 120 hk, 2.0 MultiJet 165 hk och 1.9 Twinturbo MultiJet 190 hk.

 

För närvarande erbjuds bensinmotorerna endast i kombination med en 6-växlad manuell låda. Diesel-motorerna kan man även få med en s.k. Six Tronic automatlåda.

 

Billigaste varianten är 1.4 TurboJet 120 hk som kostar 19 990 EUR i grundutförande. Den dyraste är 1.9 Twinturbo MultiJet 190 hk, som kostar 29 490 EUR i grundutförande.

 

Bilarna finns i utrustningsnivåerna "Argento", "Oro" och "Platino". Basutrustningen verkar relativt omfattande.

 

Här är ett par bilder:

 

 

 

 

 

 

 

Relativt gott om plats, men hög lasttröskel (Fiat-koncernens adelsmärke?).

 

 

 

Tvåpipig!                                                                                 Klart godkänd tyckte Gustav!

 

  

 

Sittställningen är upprätt men bekväm. Läderklädseln är snygg och verkar hålla hög kvalitet. Mittkonsollen är inte det snyggaste man kan titta på i den här bilen. Men, ratt och huvudinstrumen är bra och snygga enligt min mening.

 

 

Sammantaget kan man väl säga att den som väntade sig en rallybil som uppfäljare till gamla Delta, och kanske till och med till Stratos, blev rejält besviken. Enligt min mening passar dock den här stilen väl in i Lancias nuvarande strategi att anknyta till sina rötter. D.v.s. eleganta och beväma bilar som är sportiga på ett värdigt sätt. Sedan kan man diskutera design i allmänhet och därvid kan man förstå att varken Delta eller Thesis behagar alla.

 

Enligt min mening är nya Delta ett kul alternativ till VW Golf. Elegantare, roligare m.m. I Sverige kommer den inte att säljas, så den blir garanterat ovanlig här. Andrahandsvärdet kommer troligtvis att bli dåligt i vanlig ordning. Dåligt rykte försvinner långsamt. Men, som ägare av en Alfa 159 2007 och Coupé Fiat turbo 1995 och tidigare en Alfa 155 har jag inte haft fler problem än med de tyska bilar jag har ägt (M-B, Porsche).

 

____________________________________________________________________________________________________

 

 

Genève-salongen 2008

 

Jag besökte Genève-salongen 2008 den 15 mars tillsammans med kompisen Ola. Vi är ungefär lika biltokiga bägge två. Så, det var garanterat en helhelg med bilfrossa.

 

Men, vi bodde bra också: La Cour des Augustins. Läckert inrett. Bra service. God frukost. Sen fick vi våra inträden till bilsalongen betalda med!

 

Kan även rekommendera restaurangen Café des Bains för den som gillar design och god mat men vill ha en avslappnad stämning.

 

Som vanlig är salongen så omfattande att man inte hinner se allt man vill se. Men, här nedan är ett par favoriter av de bilder jag tog.

 

 

 

Bentley Continental GT Zagato.

 

 

 

Ferraris - I svart!

 

 

Pininfarina. Nytt mästerverk? Tycker inte jag kanske. Men, tiden får utvisa det.

 

 

Men, Opel (GM) är definitivt något på spåret med sin nya konceptbil.

 

 

Toyotas smarta Smart-dödare.

 

 

 

Alfa Romeo 8C går att få i svart också! Fast skall inte en Alfa vara röd? Egentligen?

 

 

 

Framtidens Cittror?

 

 

 

Peugeots Le Mans-racer. Grym, om än inte särskilt vacker.

 

 

 

Det här är tydligen nästa Renault Mégane. Det ser ju lovande ut. Kanske målgruppen är en annan än för dagens Mégane.

 

 

En Schweizisk bil att avsluta med. Monteverdi Hai står sig bra än idag, tycker jag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alfa 159 SW & 156 SW

 

 

 

Tre generationer Alfa Romeo på

rad.